Pagina's

zaterdag 14 juli 2012

Berichten

Van Barcelona naar Praag, Jelt vs. Phil Taylor en Michael Collins for champions!

Hola! Laatste berichtje uit Barcelona, over 2 weekjes weer terug op de Hooigracht en dan zit het half jaar in Barcelona er alweer op! Veel leuke dingen gedaan, veel vrienden gemaakt en veel geleerd tijdens beide stages.

Alweer een tijdje geleden ben ik met Daan naar Praag geweest om daar te feesten op haar gala. Leuk feest gehad en daarna zijn we met z'n tweeen nog een paar dagen gebleven. Praag is een mooie stad, we hadden een leuk appartement in het centrum en we zijn naar leuke restaurants en barretjes geweest. Ook het oude centrum doorgelopen over de Karelsbrug en het Joods museum bezocht.

In Barcelona visite gehad van Milou en Marino, en er een leuk weekend van gemaakt. Als gids ("Gui") alle wijken van Barcelona laten zien, waarbij de cocktails en tapas niet mochten ontbreken. Het Bomencafe, Passeig de Gracia, Parc Guell en livemuziek in de George Payne, we hebben alles gezien :)

Ook Ruben, Jelt en Seanie zijn nog een weekend naar Barcelona gekomen. Na een fruitdrankje op de Boqueria markt en tapas en cervezas op Plaza Reial, een paar fanatieke potjes darts gespeeld in de Ierse pub George Payne. Jelt was zo op dreef dat hij de Phil Taylor van de pub had uitgedaagd. Als een echte Barney won hij deze strijd en dat moest natuurlijk gevierd worden... De volgende dag op de Baja Bikes langs de highlights van Barcelona gefietst om vervolgens te voetballen met de Michael Collins. Met Ruben, Jelt en Sean als grootste fans langs de lijn wonnen we met 10-1 en scoorde ik m'n eerste (en waarschijnlijk ook m'n laatste) doelpunt voor de Collins!

We staan met de Michael Collins nog steeds ongeslagen bovenaan en volgende week gaat Ricard FC, onze Franse concurrent, aan de zegekar. Het is jammer dat ik volgende week alweer m'n laatste wedstijd speel voor dit team. Het voetballen hier is een van de redenen waarom het hier in Barcelona zo leuk is geweest. Ik hoop stiekem toch nog een keer op een wedstrijdje Michael Collins - UVS, en dan ben ik benieuwd... Michael Collins for champions!

Tot de 24e!

Vuurwerk tijdens la Merce, uitzicht vanaf Tibidabo en de koppositie met de Collins

Hola! Tijdje niets geschreven, maar nu dan eindelijk tijd gevonden om weer een blogbericht te plaatsen. Inmiddels van stage gewisseld; van Oh-Barcelona naar het Hollandse Baja Bikes. Dat betekent: ipv Spaans praten nu over (Nederlands) voetbal praten op de werkvloer, Nederlandstalige fietstours ipv Spaanse vertalingen en hagelslag ipv chorizzo op je brood. Gelukkig zit het kantoor van Baja Bikes maar een straatje verder dan het kantoor van Oh-Barcelona, waardoor mijn cerveza op vrijdag nog steeds in het barretje aan de overkant van het kantoor voor mij wordt klaargezet.

Een tijdje terug was hier een groot feest aan de gang. Een soort Catalaanse 3 oktober, waar heel het jaar naar wordt uitgekeken: La Merce. Tijdens La Merce vinden er in Barcelona verschillende evenementen plaats, vooral veel muziekoptredens. Het leuke is dat dit zich allemaal buiten afspeelt en zon, muziek en bier is nou eenmaal een perfecte combinatie. De eerste dag van La Merce waren we met de stagiaires van OH naar een concert van the Kooks geweest. Heel erg druk, maar erg leuk... Het feest werd afgesloten met een een uur lang durende vuurwerkshow.

Elke zaterdag spelen we met de Michael Collins een team uit de BIFL competitie van de mat. We hebben een leuk en erg gezellig team en staan nu bovenaan in de competitie. Fijn ook dat ons team gesponsord wordt door een Irish Pub, waardoor ons hele team vaak tot 's avonds laat blijft hangen na de wedstrijd. Volgende week een uitwedstrijd in Sitges, is weer is wat anders dan een wedstrijdje Barendrecht -uit. Nog niet in Sitges geweest, dus hopen op goed weer dat weekend, het heeft namelijk ook een paar dagen goed geregend hier, maaaar.... Ik kan nog steeds op mn slippers naar werk! (sorry, maar het is hier nog 24 graden in november!)

Afgelopen weekend ook een erg leuk weekend gehad. Vrijdag sushi gegeten met Leo, de andere stagiair van Baja Bikes, daarna nog even Nederland - Andorra gekeken in het Rembrandt cafe (niet best!!). Op zaterdag weer vroeg opgestaan voor een fietstour en de wedstrijd met de Collins. Na een 4-2 overwinning zijn we naar de club Carpe Diem geweest in het centrum van de stad met een paar jongens van het team. De volgende dag weer fris en fruitig de berg de Tibidabo beklommen. Op deze berg van 517 meter hoog kan je heel Barcelona bekijken.

Ook naar de wedstrijd Espanyol - Atletico Madrid geweest. Mooi stadion en een leuke sfeer in het stadion. De fans van Espanyol zijn erg fanatiek, jammer dat ze niet kunnen voetballen want heb geen fatsoenlijke aanval van ze kunnen zien. Atletico won met 0-1 zonder El Tigre Falcao, die jammer genoeg geblesseerd was.

Tussendoor is Erik nog langs geweest toen hij naar El Clasico ging. We hebben nog even een balletje getrapt in het park de Ciutadella en een biertje gedaan in Sonora. En nu zijn Marino en Milou op bezoek in Barcelona! :) 3 november ga ik met Daan een lang weekendje naar Praag en daarna gaan mn laatste maandje alweer bijna in! De tijd gaat snel, voordat je het weet ben ik weer terug op de Hooigracht... Hasta luego!!!

Pizza's bij de Sagrada, el Clasico en de Michael Collin's

Hola! Weer een tijdje geen blogberichten meer geplaatst, maar er is hier in Barcelona weer een hoop gebeurd: Bezoek gehad van Mark en Jelte, naar het Festa de Gracia geweest, ik ben verhuisd (!) en ik speel in een voetbalteam: de Michael Collin's.

Een weekendje met Mark en Jellt in Barcelona... Slopend, maar legendarisch! Donderdag kwamen ze aan, de eppo's! Tassen neergelegd in m'n kamertje maar daarna al snel inkopen gedaan voor een drankje op het balkon. Of nouja 'drankje', ik moest de volgende dag werken, maar daar kwam ik bij Mark en Jelt natuurlijk niet mee weg. Een goede fles "Ron", de Spaanse (goedkopere haha!) Havana Club deed het goed die donderdag, en Ron bezorgde me de volgende dag ook gelukkkig geen hoofdpijn, dus de volgende dag fris en fruitig naar werk gegaan. Mark en Jelte zijn naar het strand gegaan en die avond hebben we gefeest op het Festival de Gracia, een groot feest in de stadswijk Gracia, typisch Catalaans en erg gezellig! Op de terugweg natuurlijk nog een hapje gegeten en in plaats van Mario, de Sinai, pita's op de Hooi of de Citysnacks werd het een pizza bij de Sagrada Familia....

Op zaterdag hebben we op het heetst van de dag een rondje Barceloneta gedaan en afgekoeld in het "Bomencafe" op de Ramblas. Gegeten als echte lokals met vishapjes op de Bocaria markt en een paar lekkere tapas in de wijk Gothico. Daarna weer klaar voor de avond... dit keer een huisfeest op de Carrer de Arago en naar de grootste club van Barcelona: de Razzmatazz. Zondag Nederlands voetbal gekeken bij het Rembrandt cafe en toen zat het er alweer op. Jelt en Markie,.. het was een onvergetelijk weekend!

De volgende week ben ik met Guillaume en z'n vriendin naar El Clasico geweest. Heel mooi om die gasten in het echt te zien spelen natuurlijk! We hebben een mooie wedstrijd gezien met vijf doelpunten; 3-2 voor Barca. Achter ons zaten de fanatieke Catalanen, waardoor we gelijk een aantal Catalaanse scheldwoorden hebben geleerd. Mooie sfeer, mooie pot voetbal, ga zeker nog een keer naar het stadion! Dat weekend een goede Mojito gedronken met Clarissa van m'n studie (gezellig hoor al dat bezoek!) en de week erop ben ik zelf begonnen met voetballen, bij de Michael Collins. De meeste spelers zijn Engels of Iers, maar onze aanvoerder, Rutger, is Nederlands. In oktober begint de competitie de BIFL, de Barcelona International Football League. Afgelopen donderdag voor het eerst getraind met m'n nieuwe team. Afgelopen seizoen stonden ze in de halve finale van de beker en zijn ze derde geworden in de competitie. Het niveau is best prima en gisteren hebben we onze eerst vriendschappelijke wedstrijd gespeeld: Michael Collins - Black Sheeps: 6-2. Na de wedstrijd nog gezellig een biertje gedronken en Man City gekeken in een Irish Pub. Heerlijk om weer wedstrijden te voetballen! Forza Michael Collins!

Op werk gaat het ook nog goed. Ben begonnen met mijn stageproject voor school. Volgende week gaat het laatste maandje Oh-Barcelona alweer in en daarna ga ik voor Baja Bikes werken. Ik heb m'n eigen fiets van het bedrijf al gekregen, dus ik ben al door heel Barcelona gefietst :) Vorige week kreeg iedereen in het appartement te horen dat we eruit moesten. Dus ben nu verhuisd naar een appartement van een Argentijnse journaliste, mooi appartementje vlakbij de Arc de Triomf. We hebben een gezellig woonkamertje waar bijna de hele dag voetbal wordt gekeken. Ik heb nog nooit een meisje zo gek gezien van voetbal! Top dus! ;) En... ik moet Spaans spreken, het is al een stuk verbeterd in deze twee maanden en het wordt met m'n nieuwe Argentijnse huisgenoten dus hopelijk alleen maar beter. Hasta luego!

Daan op bezoek, stranddagjes en mijn eerste eigen fietstour.

Weer een paar dagen verder... Het gaat nog steeds heel goed met me, ik heb het nog heel erg naar m'n zin hier! Ik heb weer een hoop meegemaakt in het nog steeds zonnige Barcelona. De weekenden vliegen voorbij, maar ik moet ook zeggen dat de werkweken ook aardig snel gaan.

Twee weekenden geleden ben ik samen met mijn Franse huisgenoot Guillaume en een aantal mensen van mijn werk gezellig naar een heel mooi strandje geweest; Ocata. Het ligt ten noorden van het strand van Barceloneta en er zijn wat minder toeristen. De zee is er iets schoner en er zijn vooral ook hogere golven. Op het strand had Valentin, een Zwitserse vriend van Oh-Barcelona, ons een Zwitsers kaartspel uitgelegd. Omdat ik het 31-en op UVS al aardig begon te missen spelen we vanaf die dag op het strand bijna elke avond een potje Jass op mijn balkon.

Datzelfde weekend zijn we een avondje naar La Ovella Negra geweest. Een cafe vlakbij de Ramblas waar je enorme vaten bier en sangria kan bestellen. Dat hebben uiteraard ook maar gedaan... Een hele gezellige avond gehad met de werknemers van Oh-Barcelona. Het was het afscheidsfeestje van Christian, de stagiair uit Oostenrijk. Wel heel erg jammer, kon het namelijk goed met hem vinden. Samen met Christian en Elger, de andere Nederlandse stagiair die inmiddels alweer in Groningen zit, hadden we 3 goede voetballers die op woensdag vaak het team van de vaste werknemers een potje voetballes gaven. Nu de BIFL competitie bijna gaat beginnen, een 11 tegen 11 competitie voor voornamelijk buitenlandse studenten, heb ik mezelf aangemeld. Er is al een voetbalteam, Darwin's FC, die gevraagd had of ik wilde meetrainen en een oefenwedstrijd wilde meespelen, dus hierover zal ik later zeker meer vertellen!

Vrijdag kwam Daantje aan hier in Barcelona. Na weer een heeuule druk werkweek hadden we onszelf getrakteerd op een weekendje in een luxe hotel aan de Passeig de Gracia: Hotel Condes. Als stagiair van Oh-Barcelona kreeg ik korting op de boeking van het hotel. We hadden een mooie luxe kamer met een balkonnetje dat uitkeek op de Passeig de Gracia, Casa Mila van Gaudi en in de verte was de Sagrada Familia nog te zien. Op het dak van het hotel hadden we een zwembad en een lekker bubbelbad. Daar hebben we lekker een middagje gerelaxed en we zijn elke avond heel erg leuk uit eten geweest. De eerste avond zijn we naar Gracia geweest, een echte Catalaanse wijk met kleine steegjes en pleintjes. Door de artikelen op de blog van Oh-Barcelona wist ik waar de leuke restaurantjes te vinden waren, dus zijn we naar een restaurant gegaan die stond aanbevolen op het blog van Oh. Het was een tapa restaurant, restaurant Amelie, waar we de heerlijkste tapas hebben geproefd. Ook leuk gegeten aan het strand van Ocata en op plaza Reial lekker cocktails gedronken. Daarna ook een gezellig avondje uit geweest in club Jamboree, ook op Plaza Reial. De volgende dag zijn we naar de 'outside cinema' geweest op het kasteel van de berg Montjuic. Samen met 2000 Catalanen hebben we op een mooi plekje op de berg de film Inception gekeken. Een top avond! Als afsluiter zijn we naar Gothico geweest, waar we opnieuw lekker tapas hebben gegeten en daarna werden verrast door een salsa les in een cocktail bar. Ook ik moest eraan geloven en moest mijn gebrekkige salsa pasjes laten zien tijdens deze salsa les. Natuurlijk veel gelachen, en na een sterk cocktailtje ging het zelfs bij mij al wat beter. Wie weet als ik terug ben... Kan ik misschien zelf wat salsa lesjes geven!

Nu zit de werkweek, zonder Daan :( , er alweer op. Gisteren hebben we lekker het weekend gevierd in de bar tegenover het bedrijf. Ik ben weer lekker veel gaan sporten in de sportschool waar ik lid ben geworden (zit vlakbij het bedrijf, ideaal!) en hebben we vanavond weer een afscheidsfeestje van de stagiair Ahmed uit Engeland. Dat betekent: tapas en cava! Vandaag heb ik ook mijn eerste eigen fietstour begeleid. Gisteren werd ik gebeld dat er helemaal geen Nederlandse fietsgidsen waren voor het weekend. Aangezien ik er op rekende dat ik pas eind deze maand zou beginnen met de tours, was ik best verrast en wist ik eigenlijk nog niet precies de tour uit m'n hoofd. Gelukkig heb ik nog snel een beetje kunnen oefenen en had ik allemaal tevreden klanten aan het eind van de rit. Een leuke tour, langs al de leuke bezienswaardigheden van Barcelona. Ik was natuurlijk blij dat de mensen tevreden waren!
Morgen Feyenoord kijken vanaf m'n balkonnetje en dan zit het weekend er weer op! Dan komen donderdag Mark en Jelte op bezoek. Dan is ook het Festa de Gracia aan de gang; een groot festival in de straten en pleinen van Gracia, dus dat gaat leuk worden! Tot het volgende blog bericht!

Hasta luego!

Weekendje met Ruub

Vorige week was Ruben hier langsgekomen. Gezellig weekendje gehad; lekker naar het strand geweest, lekker gegeten en een avondje naar Opium geweest, een club aan het strand van Barceloneta. Zondag een lange fietstour gemaakt met Baja Bikes om vervolgens met een Caronaatje te genieten op het balkon van de oefenwedstrijden van Feyenoord, PSV en Ajax.

Op onze eerste avond uit hebben we reuzengamba's gegeten op Plaza Reial. Vervolgens zijn we naar het Bosc de les Fades geweesthet bos van de feeën. Een cafe aan de Ramblas versierd als een bos. Zaterdag zijn we pas echt goed uit geweest in club Opium, een mooie club aan het strand van Barcelona. Goede muziek, prijzige biertjes, maar wel een topavond gehad! Een lang nachtje geworden, volgende dag weer  vroeg opgestaan voor de fietstour.

Tijdens de fietstour hadden we hele aardige mensen ontmoet. Het werd een lange, gezellige tour; langs het stadion van F.C. Barcelona, langs alle kunstwerken van Gaudi en een welverdiende stop voor een hamburger. Na de lange rit nog even uitgerust aan het strand.

Maandag moest ik helaas gewoon weer werken, dus kon Ruben nog van z'n laatste stranddagje genieten. In de avond hebben we onze eigen wraps gemaakt en de laatste Caronaatjes opgedronken. Het weekend vloog voorbij, het was een topweekend, Ruub! :)

Montjuic de Nit en fietstour

Op 14 juli was Montjuic de Nit, oftewel De Nacht van Montjuic. Op de heuvels vond een groot festival plaats, met verschillende muziekoptredens. Ik ben erheen gegaan samen met m'n Franse huisgenoot Guillaume. Vanaf ons appartement via de metro naar Plaza Espanya gegaan waar je uitkomt voor de enorme ingang van Montjuic. Hier staat ook de 'Arenas de Barcelona', waarin vroeger stierengevechten werden gehouden, maar momenteel is omgetoverd tot winkelcentrum. De Montjuic was in 1992 tevens de thuisbasis van de Olympische Spelen. Zo heb ik bijvoorbeeld een kijkje genomen in het Olympisch Stadion en zijn de zwembaden van de Spelen nog steeds te zien.

Eenmaal aangekomen bij de Montjuic liepen we meteen langs de Magische Fonteinen. Daarna zijn we snel door de drukte gelopen en verder gegaan naar het kasteel van Montjuic, waarop je een mooi uitzicht hebt over heel de stad.

Montjuic de Nit
We zijn naar twee optredens wezen kijken. Het eerste optreden was een Spaanse rapbattle tussen deelnemers afkomstig uit heel Spanje. Mijn Spaans is al redelijk, maar dit ging toch nog iets te snel voor me. Het publiek had het wel duidelijk naar zijn zin. Van de rappers naar een swingende blues band. Mambo Jambo maakte er een feestje van op het grote kasteel van Montjuic. Hier een klein stukje van het optreden:

De volgende dag had ik om half 11 een fietstour van Baja Bikes. Ik ga in augustus waarschijnlijk beginnen met tours geven, dus ben ik weer meegefietst met een tour om alvast te oefenen. Het blijft leuk om tours te fietsten; de mensen vinden het leuk, het weer is prima om in te fietsen en je ziet nog is wat. Na de fietstour lekker naar het strand geweest. In het weekend toch wel wat drukker dan als ik na mijn werk nog even naar het strand ga, maar dat maakt mij niet veel uit. Ik ben blij dat ik aan de havenkant van het strand zit, je merkt dat hier toch wat minder toeristen zitten dan aan de andere kant van Barceloneta.

Snel meer nieuws vanaf mijn balkonnetje hier in Barcelona. Morgen weer werken! Hasta luego!

De eerste weken
Gepubliceerd op 14-07-12 11:35

Inmiddels ben ik begonnen met mijn stage bij Oh-Barcelona. Het is een bedrijf dat online accommodaties aanbiedt in en rondom Barcelona. Ik volg een Online Marketing stage die eind september zal eindigen. Daarna ga ik stage lopen bij een Nederlands bedrijf in Barcelona: Baja Bikes. Dit bedrijf organiseert fiets- en wandeltours in alle topsteden van Europa, waaronder Barcelona. Vanaf augustus ga ik waarschijnlijk al beginnen met het geven van fietstours in de weekenden, dus mocht je langs willen komen hier in Barcelona moet je verplicht een dagje meefietsen! ;)

Ik heb zelf ook al een tour meegefietst. Het was een 3 uur durende tocht langs alle bezienswaardigheden in Barcelona. Ondanks de drukte in de stad, is het een prima stad om doorheen te fietsen.
Er wordt natuurlijk ook veel gevoetbald. Ik moet toch een beetje fit blijven als ik goed terug wil komen bij UVS! Op maandag voetbal ik met een aantal Nederlanders die al een tijdje in Barcelona wonen en op woensdag wordt er gevoetbald met de werknemers van Oh-Barcelona. We spelen dan 5 tegen 5: de vaste werknemers tegen de interns. Afgelopen woensdag een mooie pot gespeeld met de interns als verdiende winnaar!

Winning Team!

Vorig weekend ben ik naar San Fermin geweest in Pamplona. Het is het feest van het bekende stierenrennen. Zaterdag om 13:00 uur vertrok de bus vanuit Barcelona voor een 6 uur durende rit naar het feest van de heilige San Fermin. Je kunt het nog het best vergelijken met 3 oktober in Leiden; iedereen loopt op straat en overal is het feest en hoor je muziek. Na een goede welkomstdans in de arena zijn we de stad in gegaan om een hele nacht te feesten en te wachten op het startsein van het stierenrennen. Ik heb de stieren zien binnenkomen in de arena, waar de deelnemers moesten rennen voor hun leven!

San Fermin, Pamplona
Snel meer nieuws uit Barcelona! Hasta luego!